
- Úvod
- ELDES a PCO
Zabezpečovací ústředny ELDES lze pomocí datového přenosu GPRS velmi jednoduše připojit téměř ke všem pultům centralizované ochrany (PCO). V současné chvíli zařízení ELDES oficiálně podporují PCO těchto výrobců:
- NAM System, a.s. - Do PCO NAM lze připojit až 20 ústředen ELDES zcela zdarma a bez jakýchkoli nároků na technické úpravy PCO - více informací ZDE.
- RADOM, s.r.o.
- KRONOS (Jablonet s.r.o.)
- SW SIMS Hrachovina, s.r.o.
- T SECURITY s.r.o.
Způsoby komunikace:
Komunikaci zařízení ELDES (ESIM384, PITBULL ALARM PRO nebo univerzálního komunikátoru ET083) na Pult Centralizované Ochrany (PCO) lze realizovat různými přenosovými trasami, z nichž nejčastěji se používají následující dvě:
- Datový přenos - jedná se jednoznačně o doporučený způsob přenosu informací z ústředny do PCO, kdy jsou přenášené informace "zabaleny" do datových paketů a následně odesílány na PCO. Tento způsob přenosu má řadu výhod:
- Spolehlivost přenosu - spolehlivý přenos datových paketů je zajišten protokolem TCP/UDP.
- Náklady na spojení - přenášené datové pakety jsou velmi malé, objem přenesených dat za měsíc obvykle nepřesáhne 25MB, což představuje v paušálu za SIM kartu s vhodným datovým tarifem zanedbatelnou částku.
- Hlídání přenosové trasy - přenosová trasa je pomocí funkce "ping" prověřována neustále, tedy i tehdy, pokud není třeba přenášet žádné zprávy. Díky tomu může být nefunkčnost přenosové trasy zjištěna v řádu minut.
- Zabezpečení přenášených zpráv - přenášené zprávy jsou chráněny mechanismy TCP přenosu a před přenosem mohou být šifrovány.
- "Hlasové volání" - kdy je "klasická" telefonní linka nahrazena přenosem přes fonické pásmo GSM. Jedná se o vytáčené spojení, kdy ústředna v případě potřeby vytočí číslo PCO a po navázání spojení "tůtá" DTMF tóny v protokolu Ademco CID. Toto spojení je obecně již technicky překonané, jeho největší nevýhody jsou:
- Nespolehlivost přenosu - operátor GSM negarantuje korektní přenos DTMF tónů přes hovorové pásmo, DTMF tóny mohou být digitalizací a následným převodem zpět na analogový signál různě zkresleny a ústředna si s PCO nerozumí.
- Náklady na spojení - účtování řady krátkých hovorů není ekonomicky výhodné
- Není hlídána přenosová trasa - Pokud dojde k poruše přenosové trasy, zjistí se to obvykle až za 24 hod., kdy na PCO není doručena zpráva o pravidelném testu. Přenosové zprávy lze sice posílat a hlídat i častěji, tím se ovšem, jak bylo řečeno výše, celý přenos prodražuje.
- Snadné podvržení a odposlech přenášených zpráv - přenos není nijak zabezpečen.
Zprovoznění datového spojení:
Přenášená data z ústředny lze do PCO dostat některým z následujících způsobů:
- Přes freeware EGR100 - EGR100 je freeware výrobce ELDES, který se nainstaluje do PC, na kterém běží SW PCO. Tento freeware pak "poslouchá" na pevné IP adrese a určeném portu a překládá informace ze zařízení ELDES do formátu SUR-GARD, který je standardem pro většinu PCO. Tento způsob je vzhledem k nutným úpravám (instalace firmware) vhodný pro PCO s větším počtem takto připojených objektů. V PCO je třeba otevřít nový přijímací kanál (driver) pro tuto trasu, což může být spojeno s poplatky poskytovateli řešení PCO.
- Implementace protokolu do PCO - poskytovatelé PCO Jablonet a SIMS Hrachovina mají implementován protokol ELDES přímo v PCO, informace ze zařízení ELDES je možno směrovat přímo do PCO. I toto řešení může znamenat určité náklady se zprovozněním ze strany poskytovatele technického řešení PCO.
- Přes datacentrum poskytovatele řešení PCO - toto řešení je ideální pro provozovatele, kteří s napojováním ústředny ELDES teprve začínají nebo mají takových objektů na PCO málo. V tomto případě ústředny ELDES komunikují na IP adresu a určený port provozovatele PCO, který poté informace předává do PCO provozovatele. Díky tomu není třeba na straně PCO provádět žádné technické úpravy a do určitého počtu objektů je tato služba provozovatelem PCO poskytována zdarma - viz např. technické řešení pro PCO NAM System.
V případě, že máte zájem o připojení Vašeho zabezpečovacího zařízení ELDES na Pult Centralizované ochrany (PCO) nebo pokud potřebujete v této věci více informací, neváhejte kontaktovat naši technickou podporu (viz sekce Kontakty).